Suomen ja Japanin kaupankäynti

Suomesta viedään tavaraa Japaniin vuosittain melkein 600 miljoonalla eurolla. Japanista tuodaan Suomeen tavaraa reilulla 300 miljoonalla eurolla. Vienti Japaniin on kasvanut viime vuosina jatkuvasti. Suomesta viedään Japaniin suurimmaksi osaksi kemikaaleja, sahatavaraa, liimapuuta, metallia ja malmia. Japanista tuodaan Suomeen henkilöautoja, kaivinkoneita, teollisuuden koneita, ja erilaisia laitteita.

Vuonna 2018 Euroopan unioni ja Japani solmivat vapaakauppasopimuksen. Tämän seurauksena japanilaiset autot pääsevät paremmin Euroopan markkinoille ja maataloustuotteiden maahantuonti on helpompaa Japanille. Vapaakauppasopimuksen on arveltu jopa kaksinkertaistavan EU:n vientiä Japaniin.

Japanilaisia merkkejä

Tunnettuja japanilaisia merkkejä ovat erityisesti muutamat autot sekä elektroniikkamerkit. Tunnetuimpia japanilaisia automerkkejä ovat Toyota, Honda sekä Nissan. Elektroniikkamerkeistä tunnetaan ainakin Sony, Toshiba, Fujitsu sekä Panasonic. Japanin merkittävin teollisuuden ala on palvelut. Maataloudella on Japanissa vain hyvin pieni osuus teollisuudesta. Maantieteellisesti Japani soveltuu huonosti maatalouden alalle. Japanilla on yksi maailman suurimmista kalastuslaivoista. Japanin kalasaalis muodostaa 15% koko maailman kalasaaliista.

Toyo, Yokohama ja Bridgestone ovat tunnettuja japanilaisia rengasvalmistajia. Näitä renkaita myydään myös Suomessa.

Jos muuten ajatellaan japanilaisten tuotteiden näkyvyyttä Suomessa, niin ensimmäisenä mieleen saattaa joillakin tuolla japanilaiset ravintolat, joita kylläkin on Suomessa paljon vähemmän kuin esimerkiksi turkkilaisia tai nepalilaisia, joka johtunee siitä, että japanilaisen ravintolan raaka-aineita ei välttämättä ole saatavilla kovin helposti Suomessa, tai ruokalajit vaatisivat melkoista muokkausta suomalaiseen makuun ja suomalaisiin esimerkiksi kaloihin soveltuvaksi. Japani on kuitenkin saari, ja monet sen tunnetuista ruoista liittyvät tavalla tai toisella mereen, kuten esimerkkiksi sushi. Monissa kiinalaisissa ravintoloissa meille tarjoiltava sushi on vain lohta ja riisiä, kun japanissa tarjolla on huomattavasti laajempi valikoima erilaisia kalalajeja, joita sushiin käytetään.

Suomalaiset tuotteet Japanissa

Suomalaisille tuotteille on ostajia Japanissa. Japanilaiset ovat osoittaneet kiinnostuksensa suomalaiseen muotoiluun, puhtaisiin elintarvikkeisiin ja muotiin. Suomalaisia brändit kuten Iittala, Marimekko ja Vallila myyvät hyvin Japanissa.

Täysin oma lukunsa Japanissa on Muumit. Tove Janssonin muumit ovat aina olleet Japanissa iso hitti. Muumituotteet menevät kaupaksi erittäin hyvin.

Muumitavaroita löytyy kaupoista ympäri Japanin. Marimekon tuotteita näkyy ihmisten yllä kadulla, Artekin jakkaroita löytyy japanilaisista kodeista.

Mikä tahansa suomalainen tuote ei myy Japanissa. Pelkkä suomenlippu ei takaa menestystä. Japanilaiset vaativat laatua ja erinomaisuutta. Kilpailu maassa on kovaa. Suomalaiset tuotteet kuitenkin mielletään pääosin laadukkaiksi ja Suomi koetaan Japanissa eksoottisena maana.

Japanilaiset tykkäävät myös kaikista tunnetuista henkilöistä ja suomalaisittain Japanissa ovat menestyneitä ja tietynlaisen fanikulttuurin taakseen saaneet sellaiset tunnetut henkilöt kuin F1-kuski Kimi Räikkönen, Rockpop bändeistä Rasmus ja sitä ennen Hanoi-Rocks, joten Suomi on saanut vietyä myös nykykulttuurin tuotteita Japaniin.

J-Beauty ihonhoito

Japanista ympäri maailman on levinnyt J-beuyty ihonhoito teknologia. J-beauty on yleisnimitys japanilaiselle kosmetiikalle, ihon- ja kauneudenhoidolle. Japanilainen ihonhoito pyrkii ehkäisemään ihonhoidollisia ongelmia ennen niiden ilmaantumista. Kauneudenhoidolla pyritään tekemään saamaan puhdas, heleä, kuulas ja tasaisen sävyinen iho. Ihon suojaaminen suojakertoimilla ja sen syväpuhdistaminen ovat hoidon kulmakiviä. Japanilainen ihonhoito on johdonmukaista ja rutiininomaista.

Japanilainen ihonhoito menetelmä on levinnyt laajalti ympäri maailman ja noussut hurjaan suosioon. Mihin suosio perustuu? Voiko se perustua yksinkertaisuudessaan sen toimivuuteen? Jos miljoonat ja miljoonat japanilaiset vannovat J-beautyn nimeen ja kertovat sen toimivan, miksei se toimisi muillakin. Japanilainen ihonhoito ei pyri estämään ikääntymistä. Hoidetulla iholla voi kuitenkin hidastaa ikääntymisen näkymistä.

Japanilaisen kosmetiikassa turvallisuus nostetaan tärkeäksi asiaksi. Japanilaisessa kosmetiikassa näkyy ja tuntuu sen kehitykseen käytetty tiede sekä teknologia, joka tunnetusti on Japanissa huippuluokkaa. Tuotteiden kehitys ja raaka-aineiden hyödyntäminen on J-beautyssa vertaansa vailla. Japanilaisessa kosmetiikassa on käytössä huippuja raaka-aineita, sellaisia, joita länsimaisessa kosmetiikassa ei ole vielä nähty lainkaan. J-beautyn ainesosia ovat muun muassa riisi, vihreä tee, levä, helmi, kaneli sekä sinkki.

Japanilainen ihonpuhdistus on suorastaan rituaali. Kaiken A ja O on ihon kaksoispuhdistus. Iho siis puhdistetaan kahdella erilaisella puhdistusaineella, jonka jälkeen iholle levitetään lotion jonka tarkoitus on korvata kasvovesi. Seuraavaksi levitetään seerumi ja viimeisenä kosteusvoide lukitsemaan muut tuotteet.

Japanilaisen ihonhoidon ajatus on tehdä siitä mukava, erityinen päivittäinen rituaali. Ihonhoitoon otetaan aikaa, eikä sen tekemiseen ole kiirettä.

Tiivistettynä Japanilainen ihonhoito keskittyy perusasioiden äärelle. Ihonhoidossa on neljä vaihetta: puhdistus, seerumi, kasvovoide ja aurinkosuoja.

J-beauty vannoo luonnollisuuden nimiin. Luonnollinen on kaunista. Kauneuden perustana on hyvä ja terveennäköinen iho.